پیام دکتر عسکر جلالیان به مناسبت ابلاغ قانون جامع حفاظت از خاک از سوی ریاست محترم جمهوری:

پس از ۱۴ سال کش‌وقوس فراوان در مجلس شورای اسلامی و همین‌طور شورای نگهبان، بالاخره قانون جامع «حفاظت از خاک» از سوی رییس‌جمهور محترم برای اجرا به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد. این نخستین بار است که در کشورمان قانون جامعی درمورد خاک داریم. اجرای درست این قانون می‌تواند از مواردی چون فرسایش خاک، ایجاد و افزایش آلودگی جلوگیری کرده و نیز در صیانت و حفاظت از خاک یاری دهنده باشد.

احداث بی‌مطالعه‌ی سد (مورد اخیر سد لاسک)، جنگل‌زدایی، تبدیل وضعیت اراضی، تغییر کاربری مراتع و جنگل‌ها از جمله مسائلی است که در چند سال گذشته زیان‌های جبران‌ناپذیری به منابع خاکی کشور وارد کرده است. در همین رابطه با معضلی به نام فرسایش خاک مواجه‌ایم که متأسفانه به آن توجه کافی نمی‌شود؛ به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر به‌ویژه در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان دیدیم که بیشتر خسارت‌ها مربوط به گل و لایی بود که همراه با سیلاب وارد منازل مردم و معابر عمومی شده و خسارت‌های ناشی از سیل را چندین برابر کرد.

شاید به زعم برخی مشکل اصلی ما خلاء یا نقصان قانونی نیست بلکه عدم اجرای درست قوانین از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط است که ایجاد مشکل می‌کند. بااین‌حال این‌جانب ابلاغ قانون جامع حفاظت از خاک را قدمی مثبت دانسته و بی‌شک در راستای اجرای صحیح آن در هر جایگاهی که باشم تلاش خواهم نمود.