پایگاه مردمی اطلاع‌رسانی دکتر عسکر جلالیان

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

مصطفی چمران

سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران است و خاطرات ایشان را درباره‌ی سفر به لبنان می‌خوانم:

«من در آمریکا زندگی خوشی داشتم، از همه نوع امکانات برخوردار بودم، ولی همه لذات را سه طلاقه کردم و به جنوب لبنان رفتم، تا در میان محرومان و مستضعفان زندگی کنم، با فقر و محرومیت آن‌ها آغشته شوم و قلب خود را برای دردها و غمهای این دلشکستگان باز کنم

به این می‌اندیشم که چقدر دلتنگ چمران و چمران‌ها هستیم. می‌اندیشم که چگونه می‌توانیم در این هیاهوی احزاب و دستجات گوناگون سیاسی، لباس چمران بر تن کنیم و همراه مبارزه با استکبار بیرونی بر امیال نفسانی درونی خود غلبه کنیم.

  • ۰ نظر

    علی شریعتی نامی ماندگار

    پیام دکتر عسکر جلالیان به مناسبت سالروز وفات دکتر علی شریعتی:

    ...

    دکتر علی شریعتی در «ابراهیم در کشاکش یک انتخاب» می‌نویسد:

    «پس از رَمی آخرین بت بی‌درنگ قربانی کن... و اکنون در منایی، ابراهیمی، و اسماعیلت را به قربانگاه آورده‌ای، اسماعیل تو کیست؟ چیست؟ مقامت؟ آبرویت؟ شغلت؟ ...»

    در حدیثی از پیامبر (ص) می‌خوانیم: «خیرالناس من انفع للناس»؛ بهترین مردم کسی است که به مردم نفعی رساند. در زمانه‌ی پر آشوب امروز، هر خدمت خالصانه‌ای هزینه‌ی خود را می‌طلبد، اسماعیل خودش را؛ اسماعیل من چیست؟ آبرویم؟ موقعیتم؟ شغلم؟ هر چه هست «استاده‌ام چو شمع، مترسان ز آتشم»

  • ۱ نظر
    • چهارشنبه ۲۹ خرداد ۹۸

    روز جهانی بیابان زدایی

    پیام دکتر عسکر جلالیان به‌مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی:

    بیابانزایی در کنار تغییرات اقلیمی و کمبود آب شیرین به عنوان سه چالش مهم جامعه بینالمللی در قرن ۲۱ محسوب میشوند. بسیاری از مناطق جهان بهویژه کشورمان ایران در معرض فرسایش شدید خاک و بیابان‌زایی قرار دارند. پیرو آمار انجمن علوم خاک ایران، میزان فرسایش خاک در ایران در بین کشورهای در حال توسعه‌ی جهان، رتبه‌ی نخست را داراست. آنچه بر اهمیت این مسأله می‌افزاید آنجاست که فرسایش خاک و بیابان‌زایی نه فقط معیشت انسان‌ها را به خطر انداخته، بلکه تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی نیز به شمار می‌آید؛ تا جایی که نزاع بین جوامع وابسته به کشاورزی با دامداران بر سر منابع آبی و زمین‌های قابل کشت در بسیاری از مناطق جهان به رویارویی‌های خشونت‌بار منجر شده است.

  • ۰ نظر
    • دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸

    ابلاغ قانون جامع حفاظت از خاک

    پیام دکتر عسکر جلالیان به مناسبت ابلاغ قانون جامع حفاظت از خاک از سوی ریاست محترم جمهوری:

    پس از ۱۴ سال کش‌وقوس فراوان در مجلس شورای اسلامی و همین‌طور شورای نگهبان، بالاخره قانون جامع «حفاظت از خاک» از سوی رییس‌جمهور محترم برای اجرا به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد. این نخستین بار است که در کشورمان قانون جامعی درمورد خاک داریم. اجرای درست این قانون می‌تواند از مواردی چون فرسایش خاک، ایجاد و افزایش آلودگی جلوگیری کرده و نیز در صیانت و حفاظت از خاک یاری دهنده باشد.

  • ۰ نظر
    • شنبه ۲۵ خرداد ۹۸

    روز جهانی محیط زیست

    روسیاهی سازمان حفاظت از محیط زیست، در روز جهانی محیط زیست!
    ۱۵ خرداد مقارن با ۵ ژوئن، روز جهانی محیط‌زیست است. پیشنهاد نام‌گذاری‌ این روز در اجلاس ۱۹۷۲ استکهلم سوئد توسط یک هیأت پنج نفری، از جمله نماینده‌ی ایران، اسکندر فیروز داده شد.
    این روزها محیط‌زیست ایران تبدیل به بزرگراهی بی‌سرو‌ته از صدور مجوزهای غیرقانونی در مناطق گوناگون کشور به‌ویژه در بستر رودخانه‌ها و اراضی کشوری شده است

  • ۰ نظر
    • پنجشنبه ۱۶ خرداد ۹۸

    دیدار مردمی

    حضور دکتر عسکر جلالیان در مراسم ختم قرآن روستای شهنیا از توابع بخش بردخون شهرستان دیر. دکتر جلالیان در همین راستا بیان داشتند: «قرآن کریم نوری است بر تمام تاریکی‌ها، پس از ماه مبارک رمضان نیز از آن غافل نباشیم.»

  • ۰ نظر
    • پنجشنبه ۱۶ خرداد ۹۸

    ملاقات با نخبگان

    ملاقات دکتر عسکر جلالیان با جناب سیروس مهاجری، از نویسندگان ارجمند کنگان که آثار ارزشمندی را تقدیم بازار نشر نموده است. دکتر جلالیان در چند جمله‌ای که در حساب توییتر خود منتشر نموده در این رابطه بیان داشته: «نویسندگان و پژوهشگران از سرمایه‌های اصیل هر دیاری هستند؛ بر هر مسئولی فرض است که بر نخبگان ارج نهاده و کمک حالشان باشد.»

  • ۰ نظر
    • پنجشنبه ۱۶ خرداد ۹۸

    ارتحال حضرت امام خمینی

    امام خمینی

    پیام دکتر عسکر جلالیان به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی (ره):

    سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل
    بیرون نمی‌توان کرد حتی به روزگاران

    سی‌امین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهادت یاران ایشان در فاجعه‌ی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ را به عموم مردم شریف ایران و به‌ویژه هم‌استانی‌های عزیزم در بوشهر، تسلیت و تعزیت عرض می­‌کنم.
    بی‌شک پیروی از سلوک علمی و سیره‌ی عملی آن امام راحل می‌تواند بسیاری از به‌ظاهر بن‌بست‌ها را از پیش رویمان بردارد. مبارزه با مفاسد و منشأ آن و همچنین لزوم داشتن نظامی مردم‌سالار و برخاسته از آرای مردم، همواره در اندیشه‌های ایشان بروز و ظهور داشته است.

  • ۰ نظر
    • پنجشنبه ۱۶ خرداد ۹۸

    پیگیری مشکلات کشاورزان

    دکتر جلالیان در بازدید از مزارع کشاورزی بردخون ضمن گفت‌وگو با چند تن از کشاورزان این منطقه، از مشکلات کشت از جمله هزینه‌های بالای تولید محصول آگاهی حاصل کردند. پیرو این ملاقات بیان شد که امسال در چهار هزار هکتار از مزارع بردخون، گوجه فرنگی کشت شده که به گفته‌ی کشاورزان هزینه‌ی تولید در هر هکتار چیزی بالغ بر ۱۲ میلیون تومان بوده است. هزینه‌ی کارگر، بذر، کود و دیگر هزینه‌ها باعث شده تا تولید گوجه فرنگی چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد. عسکر جلالیان بر رسیدگی مسئولین امر، آگاهی و حل مشکلات کشاورزان این منطقه تأکید داشتند.

  • ۰ نظر
    • شنبه ۱۱ خرداد ۹۸

    روز جهانی قدس

    پیام دکتر عسکر جلالیان به مناسبت روز جهانی قدس:

    بسم‌الله الرحمن الرحیم

    مسأله‌ی فلسطین نه‌فقط مسأله‌ای عربی است و نه‌تنها اسلامی؛ مسأله‌ی فلسطین آمیخته با دهه‌ها اشغالگری و نقض حق تعیین سرنوشت یک ملت با شدیدترین جنایات علیه بشریت است. مردم شریف ایران با اقتدا به رهبری والاقدر خود حضرت امام خمینی (ره)، همواره خود را در کنار مظلومان عالم به‌ویژه فلسطینیان قهرمان دیده است و به یاری حق، روز قدس امسال را نیز به‌مانند چهار دهه‌ی گذشته، شکوهمندانه برگزار می‌نماید. شرکت در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس، نشانه‌ی تعهد، انسان‌دوستی و نیز مسئولیت دینی و انسانی تمامی کسانی است که حق را پاس داشته و باطل را محکوم می‌کنند.

  • ۰ نظر
    • شنبه ۱۱ خرداد ۹۸